INTRODUCING MYSELF

I am a dance and somatic movement educator with specialization in professional training and focus on contemporary dance. I studied music education at the Martin Luther University Halle-Wittenberg and was a master's student in dance education at the Palucca University of Dance Dresden. I completed further training in somatic movement therapy at the Susanne Kukies Institute for Somatic Learning. The focus of my artistic work is spontaneous writing, whereby writing represents every creative act that gives individual and collective inner impulses a temporal and spatial form.

As a dance artist, I am interested in the points of contact between perception and emotion (sensing and feeling) and how they can be experienced through physical expression. In my dance and pedagogical practice I perceive the whole person as a source of creativity, their anatomical and physiological aspects as well as the richness of their psyche.

I see artistic performative practice as an approach to the unspeakable. Through the expressiveness of movement I want to make it speak. I use methods of contemporary dance, improvisation, and integrate principles of somatic work.

DARSTELLENDER TEXT

Ich bin Tanz- und somatischer Bewegungspädagoge mit der Spezialisierung auf professionelles Training und dem Schwerpunkt zeitgenössischer Tanz. Ich studierte Musikpädagogik an der Martin-Luther-Universität Halle-Wittenberg und war Masterstudent der Tanzpädagogik an der Palucca Hochschule für Tanz Dresden. Ich absolvierte eine Weiterbildung in Somatischer Bewegungstherapie am Institut für Somatisches Lernen Susanne Kukies. Im Mittelpunkt meiner künstlerischen Arbeit steht das spontane Schreiben, wobei das Schreiben stellvertretend für jeden kreativen Akt steht, der individuellen und kollektiven inneren Impulsen eine zeitlich-räumliche Form gibt.

Als Tanzkünstler (dance artist) interessieren mich die Berührungspunkte zwischen Wahrnehmung und Emotion (Sensing und Feeling), und wie sie sich durch körperlichen Ausdruck erfahrbar machen. In meiner tänzerischen und pädagogischen Praxis nehme ich die Ganzheit des Menschen als Quelle der Kreativität wahr, seine anatomischen und physiologischen Aspekte ebenso wie den Reichtum seiner Psyche.

Die künstlerische performative Praxis betrachte ich gerne als ein Zugang zum Unaussprechlichen. Durch die Ausdruckskraft der Bewegung möchte ich es zum Sprechen bringen. Dabei verwende ich Methoden des zeitgenössischen Tanzes, der Improvisation, und integriere Prinzipien der somatischen Arbeit.